TEN the export network biedt advies en ondersteuning aan food bedrijven die internationaal succesvol willen ondernemen. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk om te weten wat er zich in de internationale food wereld speelt. Regelmatig reizen wij dan ook naar buitenlandse markten, om te zien wat consumenten belangrijk vinden, welke producten er op het schap staan, wat inkopers beweegt om iets wel of niet op te nemen etc. Tijdens deze reizen ontmoeten we mensen, maken we kennis met andere zienswijzen en culturen. Al deze ervaringen delen we graag in onze reisblogs.

Tijdens onze exportactiviteiten komen we in aanraking met vele internationaliteiten, bijzondere gewoontes en vreemde talen en culturen. Lees hier over onze ervaringen!





Stunning Slovenië

“Good to see you!” roept onze Sloveense distributeur Janez, terwijl hij ons hartelijk de hand schudt. We staan op de stoep van hotel Slon – hetgeen ‘Olifant’ betekent in het Sloveens en verwijst naar het cadeau dat Maximilliaan zijn kersverse echtgenote gaf in 1552. Janez gebaart dat we kunnen plaatsnemen in zijn auto, naast een verzameling van lokale wijnen die hij vertegenwoordigt. We rijden naar het hoofdkantoor in Trzin, ten noorden van Ljubljana, en maken nader kennis met de directeuren en key account managers.

Slovenië is een prachtig land, half zo groot als Nederland, tegen de zuidkant van de Alpen aangeplakt. Naast bergen heeft het bossen, meren en een kleine kuststrook. Met zo’n twee miljoen inwoners een kleine markt, maar toch interessant genoeg voor ons om te betreden. Economisch zijn het ook hier barre tijden, maar in de hoofdstad Ljubljana is daar op het eerste gezicht weinig van te merken. De terrassen zitten vol. Terrassen met mooie rieten en houten stoeltjes. Geen plastic te bekennen.

“Vraag in het noorden
niet om olijfolie”

“People like quality” vertelt Cila, de key account manager van Mercator tijdens onze store check trip, “but there are many differences between the north and the south.” In het zuiden overheerst het mediterrane karakter, en in de bergen in het noorden schuren de gewoonten aan tegen de Oostenrijkse en Hongaarse gebruiken. “Dus vraag in het noorden niet om olijfolie en in het zuiden niet om pompoenolie”, voegt ze er lachend aan toe.

We lopen een Mercator supermarkt binnen. Prachtig belicht, volle schappen en vele ‘secondary placements’ – opstellingen buiten de schappen. Mercator is de grootste supermarktketen met een marktaandeel van zo’n 40%, gevolgd door Engrotus en Spar met respectievelijk 20% en 19% marktaandeel. Ook hier zijn we weer verheugd als we onze eigen producten op de kopstelling zien staan. Mooi op ooghoogte en qua design en kleur net even anders dan de lokale producten.

Met Cila bespreken we de promotionele campagne die gaat volgen, met proeverijen op de winkelvloer en digitale advertenties in de stadsbussen. “Onze people have tried, they will be convinced about the great taste and high quality” zegt ze vastberaden. De goede relatie met retailers is één van de redenen waarom we haar als partner hebben geselecteerd. “Next time you will see the progress we have made.” Wij verheugen ons nu al op het volgende bezoek aan dit prachtige land.

Wilt u meer uit uw exportactiviteiten halen?

neem contact met ons op