80% ondersteunde bedrijven met export aan de slag

Nederland is het exportland bij uitstek en het gaat goed met onze internationale handelsactiviteiten. Het CBS meldde eerder deze maand dat de export met 7% gegroeid was vergeleken met dezelfde periode in 2016. Het producentenvertrouwen stijgt in de gehele eurozone en Nederlandse exporteurs waren ‘minder negatief’ over exportorders dan de periode ervoor. Kortom, alle seinen op groen voor bedrijven om (door) te gaan (met) exporteren.

Starten met exporteren is echter niet zo simpel. Hoe doe je dat en welke markt kies je uit? De RVO heeft al enige jaren een instrument waarmee startende exporteurs geholpen worden met de eerste stappen over de grens: de individuele coaching van het SIB (Straters International Business) traject. In ongeveer 4 maanden worden bedrijven geholpen door ervaren export coaches bij de voorbereiding van een exporttraject en worden 3 fasen doorlopen: 1. Waar ben je goed in? 2. Wat zijn voor jou interessante markten? 3. Wat moet er gebeuren om succesvol te zijn? De resultaten van dit traject zijn zeer bemoedigend. Uit een recent gehouden enquête over het derde kwartaal van 2017 blijkt dat het gemiddelde rapportcijfer van deze wijze van support een 7,5 is; dat 75% van de bedrijven vindt dat ze beter voorbereid zijn op export en dat 60% al vervolgacties heeft ondernomen en 20% dit van plan is. Al met al zeer goede scores dus.

Een food onderneemster die het SIB-traject pasgeleden succesvol heeft doorlopen is Let de Jong van Let’s Salsa. Let ontwikkelt en produceert verse Mexicaans Californische hot sauces en salsa’s en ontwerpt eveneens haar eigen verpakkingslabels. In Nederland zijn haar producten te vinden bij Marqt, diverse horecaketens en is zij te zien geweest bij tv-programma’s als Koken met Van Boven en 24Kitchen. Let richt zich op een specifieke doelgroep die in het buitenland wat lastiger te vinden is. Samen met TEN the export network heeft zij het SIB-traject doorlopen. Let: ‘TEN heeft mij zeer goed en vakkundig geholpen. In vijf sessies hebben we een analyse van mijn bedrijfssituatie en de markt gemaakt en een praktisch exportplan geschreven. Hiervoor hanteert TEN haar eigen stappenplan dat je zelf na ieder gesprek overzichtelijk invult. Aan het eind heb je een volledig document waar je mee aan de slag kunt. Daarnaast heb ik veel praktisch advies gekregen over de algemene bedrijfsvoering en over specifieke exportzaken’.

Wilt u meer uit uw exportactiviteiten halen?

neem contact met ons op